donderdag 24 april 2014

Bezoek instrumentenbouw PTS Boom


Op donderdag 24 april gingen we met enkele leerlingen op bezoek bij de afdeling ‘Muziekinstrumentenbouw’ van de PTS. Zij zijn immers de instrumentenbouwers van morgen.

 
Interview met een leerkracht:

Vanaf welke leeftijd kan je instrumentenbouw  volgen?

Vanaf het 5de middelbaar kan je bij ons terecht.  Bij de start van hun opleiding maken de leerlingen de keuze welk instrument ze willen bouwen. Ze kunnen kiezen tussen tokkel-of strijkinstrumenten.

Tijdens hun eerste jaar maken de leerlingen voornamelijk oefeningen, het is pas in het 2de jaar dat ze effectief aan een instrument beginnen te bouwen.

Wanneer de leerlingen hier afgestudeerd zijn, zijn ze eigenlijk ‘Lutier’ een mooier woord voor muziekinstrumentenbouwer.

Welke eigenschappen heeft een goede instrumentenbouwer nodig?
Een goede instrumentenbouwer moet vooral veel geduld hebben en nauwkeurig kunnen werken.




Hoeveel uren praktijk hebben de leerlingen?
De leerlingen hebben 16 uur praktijk per week.


Leerlingen komen vaak van ver voor deze opleiding. Zijn er ook buitenlander die hier les volgen?
Ze komen inderdaad van ver, we hebben hier voor het ogenblik leerlingen uit Spanje, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Litouwen,…

Wordt er dan in het Engels les gegeven?
Neen, normaal enkel in het Nederlands. Maar wanneer we merken dat sommige leerlingen echt niet mee zijn schakelen we over in een andere taal. Meestal  het Engels.

Is er toekomst voor de instrumentenbouwers?
Onze leerlingen moeten zelf hun toekomst maken. Hoe langer hoe meer kopen conservatoriums hun instrumenten bij bouwer omdat ze uniek zijn. De instrumenten die je in de winkel kan kopen worden machinaal gemaakt en zijn dus minder specifiek. 


Heeft ieder leerkracht zijn eigen specialisatie?
Ja, ik ben gespecialiseerd in gitaar. Mijn collega in viool. Het is wel zo dat er in onze tijd geen opleiding bestond. Wij zijn ‘autodidact leerkrachten’ (we hebben dit vak dus zelf geleerd).

Kan je best een houtopleiding kiezen voor je aan deze richting begint?
Nee dit is niet nodig. Vaak zijn deze leerlingen het grovere werk gewoon. We moeten dan soms zaken gaan afleren omdat de bouw van een instrument zeer precies werk is.

Wat is het slagingspercentage in deze richting?
Meestal behalen alle leerlingen hun diploma. Slechts 1 op 30 moet eens een jaartje overdoen.

 
Naast de leerkracht hebben we ook enkele leerlingen kunnen interviewen. Hier een korte samenvatting.

Onze eerste student komt uit Duitsland.  Hij is ondertussen al 3 jaar in België en spreekt bijna perfect Nederlands.  Hij heeft deze richting gekozen omdat hij van muziek houdt. Zelf speelt hij contrabas. Maar het liefst maakt hij Cello’s uit esdoorn.  Het leuke aan deze richting is dat je zelf kan beslissen wat je met je instrumenten doet. Verkopen of bijhouden.

 Onze tweede student komt uit Lokeren.  Zijn voorkeur gaat uit naar het maken van altviolen.  Hij heeft er ondertussen al eentje gemaakt samen met nog 2 gewone violen.  Hij werkt het liefst met ebbenhout en esdoorn.  Hij vindt deze richting super, het is zijn droom om later een eigen atelier te beginnen.


Onze derde studente komt uit Nederland.
Ook zij maakt het liefst cello’s omdat ze dit zelf ook bespeeld.

De vierde student komt uit Brussel. Hij heeft  voor de PTS gekozen omdat dit de beste school is. De opleiding is zeer goed. Het liefst maakt hij klassieke gitaren.

Onze laatste student komt uit Spanje. Hij is naar België gekomen omdat deze opleiding in Spanje niet bestaat. Ze wordt er niet op school gegeven. Je kan ze enkel privé volgen en dit is zeer duur. Hij komt van Engeland waar hij 2 jaar heeft gestudeerd. Het liefst zou hij later terug naar Spanje gaan om daar als muziekbouwer aan de slag te gaan. De combinatie bouwen en lesgeven lijkt hem wel iets.

We danken alle leerlingen en leerkrachten van de muziekinstrumenten bouw voor hun tijd  en medewerking. Voor ons was het alvast een zeer leerrijke ervaring.

 

 

 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten