Op donderdag 24 april gingen we met enkele leerlingen op
bezoek bij de afdeling ‘Muziekinstrumentenbouw’ van de PTS. Zij zijn immers de
instrumentenbouwers van morgen.
Interview met een leerkracht:
Vanaf welke leeftijd kan je instrumentenbouw volgen?
Vanaf het 5de middelbaar kan je bij ons
terecht. Bij de start van hun opleiding
maken de leerlingen de keuze welk instrument ze willen bouwen. Ze kunnen kiezen
tussen tokkel-of strijkinstrumenten.
Tijdens hun eerste jaar maken de leerlingen voornamelijk
oefeningen, het is pas in het 2de jaar dat ze effectief aan een
instrument beginnen te bouwen.
Wanneer de leerlingen hier afgestudeerd zijn, zijn ze
eigenlijk ‘Lutier’ een mooier woord voor muziekinstrumentenbouwer.
Welke eigenschappen heeft een goede instrumentenbouwer
nodig?
Een goede instrumentenbouwer moet vooral veel geduld hebben
en nauwkeurig kunnen werken.
Hoeveel uren praktijk hebben de leerlingen?
De leerlingen hebben 16 uur praktijk per week.
Leerlingen komen vaak van ver voor deze opleiding. Zijn er
ook buitenlander die hier les volgen?
Ze komen inderdaad
van ver, we hebben hier voor het ogenblik leerlingen uit Spanje, Engeland,
Frankrijk, Duitsland, Nederland, Litouwen,…
Wordt er dan in het Engels les gegeven?
Neen, normaal enkel in het Nederlands. Maar wanneer we
merken dat sommige leerlingen echt niet mee zijn schakelen we over in een
andere taal. Meestal het Engels.
Is er toekomst voor de instrumentenbouwers?
Onze leerlingen moeten zelf hun toekomst maken. Hoe langer
hoe meer kopen conservatoriums hun instrumenten bij bouwer omdat ze uniek zijn.
De instrumenten die je in de winkel kan kopen worden machinaal gemaakt en zijn
dus minder specifiek.
Heeft ieder leerkracht zijn eigen specialisatie?
Ja, ik ben gespecialiseerd in gitaar. Mijn collega in viool.
Het is wel zo dat er in onze tijd geen opleiding bestond. Wij zijn ‘autodidact
leerkrachten’ (we hebben dit vak dus zelf geleerd).
Kan je best een houtopleiding kiezen voor je aan deze
richting begint?
Nee dit is niet nodig. Vaak zijn deze leerlingen het grovere
werk gewoon. We moeten dan soms zaken gaan afleren omdat de bouw van een
instrument zeer precies werk is.
Wat is het slagingspercentage in deze richting?
Meestal behalen alle leerlingen hun diploma. Slechts 1 op 30
moet eens een jaartje overdoen.
Naast de leerkracht hebben we ook enkele leerlingen kunnen
interviewen. Hier een korte samenvatting.
Onze eerste student komt uit Duitsland. Hij is ondertussen al 3 jaar in België en
spreekt bijna perfect Nederlands. Hij
heeft deze richting gekozen omdat hij van muziek houdt. Zelf speelt hij
contrabas. Maar het liefst maakt hij Cello’s uit esdoorn. Het leuke aan deze richting is dat je zelf
kan beslissen wat je met je instrumenten doet. Verkopen of bijhouden.

Onze derde studente komt uit Nederland.
Ook zij maakt het liefst cello’s omdat ze dit zelf ook bespeeld.
De vierde student komt uit Brussel. Hij heeft voor de PTS gekozen omdat dit de beste school
is. De opleiding is zeer goed. Het liefst maakt hij klassieke gitaren.
Onze laatste student komt uit Spanje. Hij is naar België
gekomen omdat deze opleiding in Spanje niet bestaat. Ze wordt er niet op school
gegeven. Je kan ze enkel privé volgen en dit is zeer duur. Hij komt van
Engeland waar hij 2 jaar heeft gestudeerd. Het liefst zou hij later terug naar
Spanje gaan om daar als muziekbouwer aan de slag te gaan. De combinatie bouwen
en lesgeven lijkt hem wel iets.
We danken alle leerlingen en leerkrachten van de muziekinstrumenten bouw voor hun tijd en medewerking. Voor ons was het alvast een zeer leerrijke ervaring.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten